De 900 m2 showroom met vloer- en raamdecoratie in Woonboulevard Poortvliet oogt fris en overzichtelijk. Vooral de eigen manier van presenteren van gordijnen en vloeren valt op. ‘Bij het herinrichten van onze showroom hebben we ons vooral laten leiden door de manier waarop klanten hun keuze maken’, aldus Johan Kleppe.
Een aantal jaar geleden is de showroom opnieuw ingericht: ‘Eerder werkten we met een shop in shop concept, per merk, maar dat beviel ons niet. Klanten zijn meestal op zoek naar een bepaalde stijl of kleur en moesten vervolgens verschillende merken langs. Ook hebben we een tijdje vloeren en raamdecoratie bij elkaar gepresenteerd. Maar sinds de crisis is de markt grondig veranderd. De nieuwbouwmarkt is gekrompen. We merkten dat mensen niet meer voor een complete inrichting kwamen, maar voor een nieuwe vloer of andere gordijnen. Daar hebben we de showroom op aangepast. Vloeren en raamdecoratie presenteren we nu apart, maar wel op zo’n manier dat je de stalen makkelijk bij elkaar kunt leggen om te zien hoe ze combineren.’
Gordijnstalen
De showroom bestaat uit een aantal segmenten die elk hun eigen beleving en sfeer hebben: ‘Klanten zien en voelen al snel welke stijl bij hen past. Voor onze gordijnen hebben we, naast de gebruikelijke kamerhoge showbanen, een eigen manier van presenteren geïntroduceerd. Van alle stalen hangen grote lappen stof op rekken, gerangschikt op kleur. Heel overzichtelijk, je ziet gelijk of een stijl bij je past. We zien dat klanten hierdoor enorm uitgenodigd worden om zelf op hun gemak rond te kijken. De klant vindt zelf z’n weg, kan zich oriënteren en daarna met ons advies in relatief korte tijd een weloverwogen keuze maken. Vooral op drukke dagen is dat een enorm voordeel.’
De andere manier van presenteren had wel tot gevolg dat er rigoureuze keuzes gemaakt moesten worden: ‘Niet alle leveranciers konden en wilden mee. Dat had tot gevolg dat we flink hebben geschrapt in ons leveranciersbestand. Uiteindelijk bleek dat een prima beslissing – klanten zitten niet te wachten op meer van hetzelfde.’
Tapijtwand
De traditionele tapijtstalen werden grotendeels vervangen door een wand waar stukjes tapijt op kleur te vinden zijn: ‘Die tapijtwand hebben we als één van de eerste in Nederland geïntroduceerd. De verkoopcijfers laten zien dat de wand werkt: verreweg het grootste deel van onze omzet komt uit de tapijten die we daar presenteren.’
Voor de harde vloeren ontwikkelde Woonboulevard Poortvliet een eigen type staalbord: ‘De borden zijn extra groot, zodat je een goed gevoel krijgt hoe de vloer er uit gaat zien. Alle vloeren die we in ons assortiment opnemen worden op die manier gepresenteerd. Een nieuw type erin betekent dat er een andere uit moet. Daar zijn we heel streng in. Onze showroom is ons uitgangspunt. Die moet overzichtelijk blijven. Daar doen we geen concessies in.’
Johans voornaamste tips voor een aantrekkelijke showroom hebben we voor u op een rijtje gezet:
- Maak keuzes
Teveel aanbod maakt dat klanten door de bomen het bos niet meer zien. Je hoeft niet alle varianten van alle merken te laten zien. Een klant komt meestal niet voor een bepaald merk, maar voor een kleur of type. - Creëer beleving
Zorg voor sfeer, laat klanten de sfeer die ze thuis willen creëren ervaren, zodat ze zich goed voor kunnen stellen hoe het er in hun eigen huis uit gaat zien. - Houd rust in de winkel
Zorg voor overzicht en zorg dat je inrichting rust uitstraalt. Kom niet in de verleiding om iedere staal of kwaliteit een plek te geven in je winkel. Kies voor een eigen stijl van presenteren en houd je daar aan. - Geef aandacht
Niemand bezoekt je winkel ‘zomaar’. Een klant die op een druilerige tweede Paasdag alleen maar komt om te kijken, heeft over een jaar misschien een nieuwe vloer of gordijnen nodig. Het prettige bezoek aan jouw winkel kan hem dan net over de streep trekken. - Zorg dat klanten hun eigen weg kunnen vinden
Klanten vinden het fijn om zichzelf in alle rust te kunnen oriënteren, om zelf het voorwerk te kunnen doen. Kies voor een inrichting die dat mogelijk maakt.