In de huidige competitieve markt is het voor ondernemers zaak zoveel mogelijk kansen te creëren en bedreigingen te elimineren. RE/MAX makelaar Gijs de Kok ging een samenwerking aan met een lokale woninginrichter: ‘Er ontstond een mooie win-win situatie waar we beiden profijt van hebben.’

Gijs de Kok is als zelfstandig makelaar aangesloten bij RE/MAX makelaarsgilde Leiden. In Leiden werken de makelaars van RE/MAX met een wijkindeling: ‘Je wilt natuurlijk niet dat er binnen het eigen kantoor discussie ontstaat over wie welke klant mag bedienen. Ik ben als makelaar werkzaam in de wijk waar ik zelf woon. Dat maakt de binding heel sterk. Ik ken de wijk, mijn kinderen gaan er op school, we zijn op allerlei manieren actief in en betrokken bij de wijk. Dat maakt dat ik de markt op m’n duimpje ken en dus zowel kopers als verkopers heel goed kan bedienen en adviseren.’

Toen de woningmarkt enigszins op slot kwam te zitten werd het des te belangrijker om alles uit de kast te halen: ‘Een eerste indruk is vaak bepalend. In Amerika gaat geen woning de markt op zonder dat er een verkoopstylist aan te pas is gekomen. Ik had zelf goede ervaringen met een woninginrichter die mijn eigen huis heeft opgeknapt. Verkopers van woningen die wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken adviseer ik om dat door hem uit te laten voeren. Een frisse lik verf of een nieuw stuk tapijt doet vaak wonderen. Woningen worden daardoor sneller en beter verkocht. Ik kan mijn klanten laten zien dat het de investering meer dan waard is. Ook mensen die bij mij een huis gekocht hebben en die toe zijn aan een nieuwe vloer verwijs ik naar hem door.’

Een andere trend in de markt is dat verhuur van onroerend goed steeds vaker wordt ingezet als belegging: ‘Geld op de bank levert niks op, dus je ziet steeds meer dat vastgoed wordt aangeschaft om het vervolgens te verhuren aan bijvoorbeeld expats. Ook dan zoekt de koper vaak iemand die vloeren en wanden kan opknappen en stofferen. Mijn ervaring is dat je met een woninginrichter makkelijk en snel kunt schakelen, zodat de boel in relatief korte tijd kan worden opgeknapt. Klanten zijn altijd blij dat ik hen in contact heb kunnen brengen met een goede, betrouwbare partij.’

Al met al een mooi voorbeeld van hoe bedrijven elkaar door samenwerking versterken: ‘Voor mij is het echt een win-win. Ik kan mijn klanten iets extra’s bieden en zo toegevoegde waarde leveren. En voor de woninginrichter is het natuurlijk ook uitermate interessant.’

Heeft u ook een voorbeeld van een samenwerking waarmee u gezamenlijk kansen heeft kunnen creëren? Laat het ons weten; wie weet levert dat inspiratie op voor een volgend artikel!