In de brand, uit de brand

’t Verfhuis in Leiden bestaat al sinds 1957. Frank Scheffer kocht het bedrijf 25 jaar geleden: ‘Van oorsprong was ’t Verfhuis een schildersbedrijf waar naast verf ook glas en behang werd verkocht. Ik werkte bij een verfgroothandel en kom zelf uit een ondernemersfamilie. Toen ik hoorde dat het bedrijf te koop was, heb ik niet lang geaarzeld. Het ondernemen bevalt me enorm. De vrijheid, je eigen beslissingen kunnen nemen en de passie voor het vak, heerlijk.’ Frank breidde de dienstverlening uit: ‘Wij leveren een totaalpakket rond woninginrichting, inclusief advies en persoonlijke begeleiding. Daarvoor werken we onder meer samen met een styliste, die eventueel bij de mensen thuis langs gaat om hun smaak te proeven en zo een advies te geven dat past bij hun identiteit. Ook werken we samen met een makelaar voor het restylen van huizen die al lang in de verkoop staan.’

De uitdaging

Begin december ontstond er brand in ’t Verfhuis: ‘Uiteindelijk was het een relatief kleine brand, maar de gevolgen waren enorm. De hele winkel zat onder een laag roet. De verzekering koos er dan ook voor om de hele inboedel te verkopen aan een opkoper. Er werd forensisch onderzoek naar de oorzaak van de brand gedaan. Uit het vlammenpatroon bleek dat een oplader van een DECT telefoon kortsluiting had veroorzaakt. Gelukkig was ik goed verzekerd, waardoor het voortbestaan van mijn winkel gewaarborgd was. Ik heb wel gelijk een advocaat ingeschakeld die voor mij de contacten met de verzekering afhandelde. De verzekeringsmaatschappij moet vaststellen waar de schuld ligt en komt met een waslijst aan vragen. Op zich logisch, maar zo af en toe krijg je bijna het gevoel dat je zelf schuldige bent. Het meest lastige vond ik nog dat ik als ondernemer niet meer helemaal vrij was om m’n eigen keuzes te maken. Toen ik aan gaf wat ik wilde inkopen voor m’n nieuwe inventaris, kreeg ik als vraag ‘of het niet voor minder kon’?’

Na onze brand bood Dersimo direct hulp aan. Dan realiseer je je dat je veel meer bent dan klant-leverancier en dat je elkaar als partners hard nodig hebt.

 

Het resultaat

Met heel veel van hulp van personeel, vrienden, familie en zakenrelaties kon ´t Verfhuis binnen 6 weken weer open: ‘Hartverwarmend wat er na zo’n brand gebeurt. Vrienden die al hun vrije uurtjes erin stoppen, personeel dat dag en nacht doorgaat, ongelooflijk. En ook ons netwerk van zakelijke relaties heeft ons enorm geholpen. Dan zie je dat het zich uitbetaalt als je jaren hebt geïnvesteerd in de relatie met je leveranciers.’ Uiteraard heeft Frank van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal verbeteringen door te voeren: ‘We hebben de loop in de winkel en het lichtplan aangepast, en zo toch nog een beetje van de nood een deugd kunnen maken.’

De ervaringen van Frank Scheffer hebben we verwerkt in een aantal tips

Frank_SchefferDe basis van Dersimo: betrokken

Dersimo was één van de leveranciers die direct hulp aanbood: ‘Ik werk al ruim 20 jaar met Dersimo samen. Toen wij destijds onze formule wilden uitbreiden, waren zij degene die ons het vertrouwen schonken en ons steunden bij het opstarten van onze vloerbedekkingsmodule. Na de brand namen ze direct contact met ons op. Ze dachten met ons mee, boden aan materialen bij hen op te slaan en zorgden ervoor dat we onze vloerbedekking presentatie weer snel op de rit hadden. De betrokkenheid voelde ook echt persoonlijk, van het hele team, ze leefden echt mee. Dan realiseer je je dat je door de jaren heen veel meer geworden bent dan klant-leverancier en dat je elkaar als partners hard nodig hebt.’